Cătălina Cocan, care predă la Școala generală „Alexandru Vaida-Voevod” din Cluj-Napoca și care anul trecut a câștigat o bursă Cambridge English Language Assessment, i-a scris ministrului Educației, Remus Pricopie, cerându-i, printre altele, completarea Codului Etic cu drepturile cadrelor didactice și „abordarea centrată pe elev”, respectiv o comunicare reală cu elevii, nu doar la nivel statistic.
„Îmi permit să vă adresez o scrisoare deschisă, formulată cu respectul pe care l-am arătat mereu superiorilor mei. Nu voi aduce în discuție salarizarea sau condițiile de muncă, pentru că aceste probleme dureroase ale dascălilor sunt prezentate frecvent de sindicate. Rugămintea mea, simplă, vine din partea unui om care și-a ales această meserie din vocație: Lăsați-mă să privesc în ochii copiilor pe care îi învăț! Doriți să stimulați tinerii valoroși să aleagă să devină profesori și doriți implementarea unui Cod Etic. Și eu îmi doresc să lucrez într-un mediu inteligent, guvernat de reguli bine gândite, unde elevii să se simtă în siguranță, ascultați, apreciați și stimulați să-și atingă potențialul. Vă sugerez să îmbunătățiți Codul Etic, incluzând măsuri de protecție a cadrelor didactice față de comportamentele indezirabile ale elevilor sau ale părinților acestora. Doar astfel vom putea privi demn în ochii copiilor pe care îi învățăm că fiecărei persoane i se cuvine respect”, scrie Cătălina Cocan.
Profesoara îi cere ministrului și să păstreze orele de religie în școli pentru a-i feri pe elevi „de lipsa empatiei pentru alegerile celor din jur”.
„Elevii noștri, mai buni sau mai răi (etichetez conștient, cu scopul declarat de a schematiza o realitate mult mai complexă), aduc la școală ceea ce învață în familie. Uneori bun-simț și deschidere spre alteritate, alteori agresivitate și intoleranță (manifestată, cu siguranță, în diverse grade). Vă sugerez să mențineți ora de religie în școli, ca spațiu al interculturalității, într-un context european în care înțelegerea existenței unor alte perspective este o necessitate (…) Debutul meu ca profesor a fost însoțit de credința că voi lucra în universul fragil al copilului, modelând frumos viețile care îmi sunt încredințate pentru o vreme. Aș dori ca munca pe care o depun să fie apreciată în funcție de calitatea actului educațional (chiar si numai din acest punct de vedere, meseria mea este incredibil de solicitantă), nu din perspectiva numărului sau a modalității de întocmire a documentelor doveditoare. Vă sugerez să creați locuri de muncă în școli pentru persoanele care doresc să ducă la îndeplinire munca de birou, iar pe învățători și pe diriginți lăsați-i să privească în ochii copiilor pe care îi învață!”, mai scrie profesoara.
Cătălina Cocan îi mai cere ministrului Educației și reducerea numărului de elevi din clase, motivând că pentru un dascăl este greu să lucreze cu 25-30 de copii în același timp.
„Vă sugerez să modificați costul standard per elev, astfel încât școlile să nu fie puse în situația de a înghesui peste 30 de elevi într-o singură clasă (chiar și pregătitoare), pentru a se încadra în costuri. Învățătoarea acestor copii merită să fie lăsată să privească în ochii copiilor pe care îi învață”, se mai arată în scrisoarea pe care profesoara de engleză i-o adresează ministrului Educației.
Cătălina Cocan își încheie scrisoare mulțumindu-i ministrului Educației pentru timpul acordat lecturării scrisorii și îl roagă să ia măsurile pe care le consideră „oportune pentru a putea privi, la rândul dumneavoastră, demn în ochii profesorilor, ai elevilor, ai părinților”.
Cătălina Cocan are 32 de ani și predă limba engleză la Școala „Alexandru Vaida Voevod” din Cluj-Napoca, ea utilizând tehnici de artă teatrală sau inventând povești pentru a-și motiva elevii să rețină mai ușor cuvintele. Ea are mai multe diplome certificate de Universitatea Cambridge privind cunoștințele de limbă engleză și a fost recompensată cu o bursă de către Cambridge English Language Assessment, care face parte din Universitatea Cambridge, pentru obținerea căreia a concurat alături de mii de dascăli din întreaga lume.